Tilleggstjeneste : Salg - ordre og tilbud

Skrevet av Kundestøtte Oppdatert 01. november 2020, ca 2 minutters lesetid

Tilleggstjenesten Salg forenkler og gir deg full kontroll over hele salgsprosessen. Du oppretter enkelt nye tilbud og ordrer i systemet.  Disse kan du sømløst overføre til fakturering når tiden er inne for det.

Denne tilleggstjenesten følger automatisk med på profesjonelt abonnement. For alle andre abonnement kan den aktiveres under Tilleggstjenester.

Innstillinger

Det første du bør gjøre etter aktivering av tilleggstjenesten er å se over om standard innstillingene er korrekte. Under firmainnstillinger og fakturainnstillinger ser du om nummerseriene er slik som du ønsker. Standard oppstartsnummer for tilbud er 40000, og for ordre 50000. Her kan du også velge standard layout som skal brukes. I tillegg kan du legge inn en standard tilbud og ordrebeskjed.

Under e-postinnstillinger kan du endre på standard tekst og overskrift på e-postmeldingen som blir sendt fra systemet.

Opprette et tilbud

Oppretting av tilbud og ordre gjøres på same måte som om du oppretter en faktura. Du går inn på fanen Salg og velger Nytt tilbud eller Ny ordre fra menyen til høyre.

Når du har oppretter et tilbud kan dette sendes til kunden. Når kunden godtar tilbudet kan tilbudet enten gjøres om til en faktura eller en ordre. Gå inn på det aktuelle tilbudet og velg Lag ordre som du finner ved å trykke på pila til høyre for Lag faktura. Opprett nå den nye ordren og send denne til kunden.

Alle tilbud og ordrer som ikke er fakturerte kan når som helst slettes fra systemet. Istedenfor å slette et dokument anbefaler vi heller at du skjuler det fra oversiktslistene. Dette gjør du enkelt ved å trykke på teksten Visning og sette denne til Nei. Fordelen med å gjøre det slik er at dokumentet vil bli med på fremtidige statistikker og rapportgrunnlag.

Automatisk tilbudsoppfølging

Dersom du ønsker at kunden skal få en vennlig påminnelse på tilbud så kan Cretica Faktura automatisk sende dette på e-post for deg. Dette kan du aktivere under E-postinnstillinger. Der kan du også endre teksten som står i e-posten som vil bli sendt.

Opprett en faktura

Fra tilbud og ordre kan du opprette en faktura direkte. Det gjøres ved å gå inn på det aktuelle dokumentet og velge Lag faktura fra menyen. Tilbudet eller ordren vil da bli overført til fakturadelen av systemet, og alle salgsdetaljene blir forhåndsutfylt på fakturaen. Fakturaen kan så effektueres som vanlig.

Alle salgsdokument som er effektuert kan markeres som Lukket eller Fullført. Dette gjøres for at du letter senere skal kunne finne igjen det aktuelle dokument, når du f.eks. søker i salgsoversikten. Et dokument som er Lukket eller Fullført kan gjenåpnes på et hvilket som helst tidspunkt.

Rettigheter

Du kan bestemme hvem i firmaet ditt som skal ha tilgang til tilbud og ordrefunksjonaliteten. Under Brukere og rettigheter velger du de brukergruppene som skal ha tilgang til Tilbud og ordrehåndtering. 

Var denne artikkelen nyttig?